Week 2 Colombia

11 augustus 2017 - Santa Marta, Colombia

Dag 8
Onze laatste dag in Medellin begint voor ons beide met flinke hoofdpijn en veel te vroeg op staan. Dat had vooral te maken met het feesten van de vorige dag. We beginnen de dag dus met een dubbele dosis paracetamol. Op het programma van vandaag staat eigenlijk nog maar een ding: Comuna 13. Een van de meest beruchtste buurten van Colombia. Twintig jaar terug was Medellin de moordhoofdstad van de wereld waar per jaar meer dan 4000 moorden werden gepleegd. Een groot deel gebeurde in deze buurt. Tegenwoordig is het er relatief veilig, er worden zelfs tours gegeven door de buurt. Wij besluiten er gewoon zelf naar toe te gaan. We gebruiken voor het eerst Uber tijdens de reis, zeer aangenaam en goedkoper dan een taxi. Eenmaal aangekomen in Comuna 13 lopen we wat rond door wat iets weg heeft van de favela's in Rio, alleen is hier wel met baksteen gebouwd. Indrukwekkend om te zien hoe mensen hier leven. Omdat er geen werk is zitten de meesten gewoon bij hun huis of lopen ze rondjes door de buurt. Na een uurtje hebben we het wel gezien en gaan we ontbijten, dit doen we vanwege onze toestand bij McDonald's. Vet, zout en ongezond, precies wat we nodig hebben. Om het nog erger te maken halen we in de middag, op het vliegveld, nog even een burgertje bij de grootste concurrent van de gele M. Dan vliegen we naar Cartagena en ontmoeten we Lotte en Zita. Met hun zullen we de komende dagen spenderen. Te beginnen met deze avond waar Dwayne en ik leren salsa dansen. Het gaat Dwayne beter af dan mij.

Dag 9
We staan rustig op en ontbijten even bij een klein en gezellig restaurantje om de hoek van het hostel. Daarna besluiten we om naar playa blanca te gaan, de naam doet al een beetje vermoeden wat het is. Met de taxi rijden we erheen, niet wetende dat het een uur zou duren. Als we er bijna zijn waarschuwt onze taxichauffeur voor de mensen die hier rondlopen, gevaarlijk volk vond hij het. Het strand is wel mooi maar niet wat ik ervan had verwacht en vooral heel erg toeristisch maar dat is Cartagena sowieso. Het water is wel echt prachtig blauw en mooi helder. Morgen gaan we naar Rosario een eilandengroep voor de kust van Colombia waar het nog veel mooier schijnt te zijn. Dezelfde taxichauffeur brengt ons ook weer terug naar Cartagena waar we snel een hapje eten om vervolgens zelf Caipirinha's (rum, limoen, suiker en ijs) te maken en Perudo te spelen. Rond middernacht gaan we naar de club toe, omgerekend vijf euro entree maar met een open bar. Helaas hebben ze alleen een soort slushpuppy met alcohol, best oké maar niet iets wat ik de hele avond kan drinken, de rest wel blijkbaar. Ik ga de hele tijd naar buiten en haal een biertje bij een straatverkoper. In de club wordt veel gedanst maar niet de salsa zoals je hier veel ziet, het lijkt wel een soort seksen. Heel bizar.

Dag 10
Vandaag moesten we om 09:00 bij het centrale plein zijn, mislukt, ik word als eerste wakker om half 12. Dan nog maar een dagje bijboeken en het stadje bekijken. Cartagena is een stad met ... inwoners en is erg toeristisch. Ik kan zelf niet zo goed ontdekken waarom. Oké, het kleine centrum is erg gezellig en ziet er leuk uit maar daar ben je met een dag ook wel klaar en de stranden zijn allemaal erg ver weg van het centrum. Buiten dit centrum is de stad echt vies en lelijk. Na het ontbijt (12:30) gaan Zita en ik even door het stadscentrum lopen, Dwayne en Lotte zijn te brak en gaan na het eten weer naar bed. In de middag lopen we met z'n vieren nog even naar een fort vlak bij het hostel, we vinden het te duur en gaan weer terug. Maar op de terugweg vinden we een briljante straatartiest, hij kan toveren met ballen. Om hem te mogen filmen geven we hem omgerekend een par euro. Hij is er zeer blij mee. 'S avonds gaan we vroeg naar bed want we moeten alle vier vroeg op.

Dag 11
De wegen scheiden, Lotte en Zita gaan naar Bogota om van hun laatste dagje in Colombia te genieten en Dwayne en ik pakken de boot naar Isla Grande van de eilandengroep Rosario. Wij willen er twee dagen blijven en hier gaan duiken, het schijnt hier prachtig te zijn. Na de bootreis eten we even wat, ik had het liefst alleen rijst gehad want ik zat vanochtend volledig aan de schijterij, raar want we hebben allemaal bijna hetzelfde gegeten. Rijst hadden ze alleen niet dus dan maar een arepa, een soort gefrituurde deeghap met weinig smaak. We lopen door en vinden een hotel, eigenlijk een beetje prijzig maar het hele eiland is duur. Na het neerleggen van onze spullen gaan we op zoek naar het strand, na ongeveer 10 minuten lopen vinden we een mooi plekje. Het eiland is niet toeristisch maar heeft prachtige witte stranden. Aan het strand lenen we een snorkel en gaan we snorkelen. 'S avonds eten we in het hostel en morgen gaan we voor het eerst duiken in het 'echt', spannend!

Dag 12
De dag begint wederom met een gefrituurd ontbijtje, dit keer met een ei aangezien mijn buik weer normaal aanvoelt. Na het ontbijt lopen we naar een hotel op vijf minuten lopen van ons hotel, vanaf hier gaan we duiken. Onderweg zien we nog een leguaan van ongeveer 30 centimeter. Blijkbaar heel normaal hier. Onze spullen worden voorbereid door de instructeur en we gaan te water met een krakkemikkig bootje. We varen nog geen vijf minuten waar hij alles uitlegt over de uitrusting, gelukkig hebben wij wel een cursus gedaan. Alles word zelfs bij ons omgedaan en we zijn klaar om te duiken. In een woord: FANTASTISCH. Een van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan. Prachtige vissen in een even prachtig koraal. De instructeur heeft een camera mee maar maakt er niet echt goede foto's mee, hij vraagt er vervolgens omgerekend ook zo'n €15 voor dus besluiten we de foto's niet te kopen. Het onderwaterleven is prachtig om te zien en het zal zeker niet de laatste keer zijn dat ik ga duiken. De cursus was dus geen weggegooid geld. Later gaan we met de boot terug naar Cartagena maar we maken nog wel een tussenstop op wederom een parelwit strand met azuurblauw water. Een paradijs op aarde! Jammer dat er om die reden ook heel veel mensen zijn die eraan proberen te verdienen. En dan ook nog heel erg opdringerig zijn, dat schiet bij mij in het verkeerde keelgat. Als we uiteindelijk 30.000 peso's moeten betalen (omgerekend zo'n 9 euro) ga ik dan ook moeilijk doen om die 1.000 peso's die ik teveel heb betaald. Die dertig eurocent kan me gestolen worden maar hier verdienen ze 'm niet. Terug in Cartagena pakken we de bus naar Barranquila, een stad waar eigenlijk niks te beleven is maar waar we twee vrienden van Dwayne ontmoeten die hij in Bogota heeft leren kennen. Hier slapen we een beetje in een vreemd hostel, er is bijna niemand en de eigenaren zijn een beetje mensenschuw lijkt wel.

Dag 13
Als ik wakker word bel ik eerst even met Janiek om vervolgens mijn boekje uit te lezen. Om 12 uur hebben we met Tom en Vannery afgesproken (het stelletje dat Dwayne had ontmoet). Zij laten ons een plek zien waar Rio Magdalena in de oceaan overloopt. Het is een interessante plek waar je met een treintje komt. Tijdens de treinrit zien we rechts de rivier, de grootste van Colombia, en links zien we de Atlantische oceaan. De weg om er te komen is alleen met het treinstelletje dat loopt op benzine en niet harder gaat dan 25km/u. Aan het eind van de rails is het nog zo'n twintig minuutjes lopen, waarbij je langs de meest armoedige woninkjes loopt die je je kan voorstellen. Eigenlijk alleen wat houten planken en een golfplaat als dak. Je loopt ook praktisch door de huizen heen omdat het stukje waar je op loopt eigenlijk een grote kribbe is. Aan het eind genieten we even van het uitzicht als er een storm komt opzetten. Veilig voelen we ons niet met het onweer en nergens om te schuilen dus we gaan terug. Maar ook de zee wordt een stuk wilder en de golven slaan kapot op de rotsen. Steeds wilder en nu zelfs zo hard dat we nat worden. We rennen over de losliggende stenen terug naar het treintje. Dat als wij daar, gelukkig semi-droog, aankomen gelijk vertrekt. Tijdens het treinritje worden we aangevallen door een zwerm muggen, gelukkig hebben we vanochtend spray gekocht. Na een biertje met het koppel pakken we de bus naar Santa Marta. Vanaf hier kunnen we verschillende tours doen en plekken bezoeken.

Dag 14
Vandaag gaan we opzoek naar verschillende tours die we kunnen doen. Het blijkt allemaal vrij duur te zijn dus we moeten een keuze maken. We beginnen morgen met park Tayrona en daarna Minca. Waarschijnlijk zullen we daarna een tour door de dessert doen. Hopelijk houden we daarna nog geld over om te duiken. Verder bestaat de dag vooral uit bier drinken met een Hongaarse en een Fransman. Iets te laat geworden aangezien we morgen om half zeven op moeten.

1. Fransje:
    Wilde, spannende verhalen! Je maakt wat mee daar in Colombia. Ben heel
    benieuwd naar je foto's. Hoe zijn de mensen daar? Aardig? Lieve groet van Fransje
  2. John:
    Ha die tom,

Het zijn wel echt de avonturen van Kuifje in Colombia, ware het niet dat Kuifje wat minder aan het bier en de paracetamol zit... En dus niet zo vaak brak is...
    Duiken lijkt me echt geweldig, ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen, jammer dat die gopro-achtige camera die je thuis gekocht had kapot was.
    Geniet van het vervolg!
    John xxx
  3. Ger:
    11 augustus 2017
    hoi Tom, beschrijving van vakantie-avonturen met alcohol, lol, feesten,katers, en 'veel' geld uitgeven (iets wat je op die leeftijd vaak 'n probleem is...net Eline 50 euro geleend, geld was op in....Phuket (Thailand)...ook al zo'n uitgaansparadijs, met stranden, drank, en...Ja, de jeugd van tegenwoordig, om de haverklap vliegen ze, al of niet, naar verre oorden!
    Maar voor jo ook geen zoektocht naar "innerlijke spelonken", zoals Robert....hoewel net als Thailand (eline) , daar jouw verre bestemming daar ook wel toe lokt, lijkt mij
    Heb je trouwens al columbiaanse hash geprobeerd? Schijnt daar gewoon 'legaal' gebruikt te worden, heb ik ergens gelezen. Nee Tom niet doen!, klinkt het ergens..hahah
    Ik moet eerlijk zeggen dat die zoektocht van Robert mij wel aanspreekt, zal daar ook nog eens reageren, is nou al tijd weg,...wat zal die 'veranderd' zijn!
    Geen vragen die opwellen bij jou? Zou ik zo willen leven, zijn die mensen gelukkig hier, of, wat heb ik het toch goed,..kan ik wat van hun manier van leven leren etc etc
    Of alleen maar zuipen en de toerist uithangen? Foei Tom ! ha ha
    Ik ben benieuwd bij thuiskomst jouw ervaringen te horen
    Groet Ger