Iguazú Falls

26 januari 2016 - Foz do Iguaçu, Brazilië

Na mijn twee uur durende vlucht kom ik aan in Puerto Iguazú, een klein plaatsje met veel toerisme. Het hele dorp leeft namelijk van een van de zeven nieuwe natuurwereldwonderen, de Iguazú watervallen. Ik kom rond vijf uur 's middags aan en heb die dag dus nog geen tijd om naar de watervallen te gaan. Omdat ik in Buenos Aires iets meer geld heb uitgegeven dan gepland verblijf ik nu in een super goedkoop hostel, we slapen met z'n achtentwintigen op een kamer! Toen ik wilde inchecken duurde het wel twintig minuten voordat er iemand kwam, maar het goede nieuws er is airco en ze hebben een (zeer smerig) zwembad. Erg fijn want het is hier overdag tussen de 30-40 graden Celsius, 's nachts koelt het, vanwege de airco af tot 23 graden, de eigenaar vond dat erg koud dus iedereen krijgt een extra deken.

De volgende dag sta ik vroeg op om naar de Argentijnse kant van de watervallen te gaan, de rivier scheid namelijk Argentinië en Brazilië (en Paraguay ligt hier ook ergens). Het is een duur natuurpark maar het is het helemaal waard. Het totale park telt tussen de 270 en 300 watervallen die over een breedte zijn verspreid van ruim 2,5km. In totaal stroomt er per seconde 6,5 miljoen liter water per seconde naar beneden, ter vergelijking een douche gebruikt ongeveer 0,10-0,15 liter per seconde.  Na een half uur met de bus komen we aan bij het park en er zijn twee wandelingen die je kunt doen, een korte en een lange, samen goed voor ongeveer 15km. De wandelingen brengen je langs verschillende delen van de watervallen en omdat je in de jungle zit is het niet alleen de flora die interessant is maar ook de fauna is zeer aanwezig. Het is, zonder de watervallen dan, vergelijkbaar met de dierentuin Burgers Zoo(en dan het burgers bush gedeelte). Het is er net zo druk of zelfs drukker maar dan veel groter. Onderweg kom ik aapjes, vlinders, een leguaan, een alligator, schildpadden, twee enorme meerkatten (ruim een meter!) kleine zoogdieren die ik niet kan benamen, enorme spinnen, en verschillende vogels tegen. Na eerst het korte rondje gelopen te hebben ga ik op een bootrit van ongeveer een kwartier, ondanks dat deze bootrit ruim twintig euro kost was het het dubbel en dwars waard. Je komt met de boot super dicht bij de watervallen en na afloop sta je bijna te trillen van de adrenaline en je bent helemaal doorweekt, maar goed dat ze je waterdichte zakken meegeven. Vervolgens doe ik de lange wandelroute, die zwaar meeviel vergeleken met wat ik in het zuiden van Zuid-Amerika heb moeten doen. Na deze "uitputtende" wandeling neem ik een trein naar een hoger gelegen deel waar je de watervallen van bovenaf kan zien. Dit was mijn laatste dag in Argentinië en zeer spectaculair.

De volgende ochtend pak ik de bus naar Brazilië om de Braziliaanse kant van de watervallen te bekijken. Wederom een prachtig uitzicht! Deze kant geeft meer een compleet beeld van hoe groot het in totaal wel niet is. We worden vanaf de ingang van het park met een bus aan de voet van de wandeling gezet. Ondanks dat het een korte wandeling is veranderd toch elke vijf minuten het uitzicht, met als eindpunt een prachtig uitzicht over de Devil's Throat, een van de meest indrukwekkende watervallen van het park. Helaas was het weer iets minder goed als de dag ervoor en daarmee het zicht ook af en toe wat minder. Het weer kan hier sowieso met de minuut omslaan. Daar waar ik aan de Argentijnse kant opeens de lucht rood zag worden en nog geen vijf minuten later omvergeslagen werd door een zandstorm was het aan de Braziliaanse kant een onweersbui. Je ziet de lucht veranderen en letterlijk twee minuten later barst het helemaal los. Ik was op dit moment al aan het eind van het park en had er dus niet zo'n probleem mee, althans tot ik bij de bushalte aankwam waar we de bus terug naar de ingang moesten pakken. Hier stond een rij van minstens vijfhonderd mensen in de regen te wachten, gelukkig volgde de bussen snel achter elkaar en kon ik na een half uur in de regen al in de bus stappen. Mijn eerste dag Brazilië is geslaagd. Nu op naar Rio de Janeiro met wellicht nog een paar tussenstops.

1. Marieke:
    28 januari 2016
    Hoi Tom, je nadert je eindbestemming. Misschien kun je nog lekker naar zee en genieten van water, strand en zomer. Hier is het inmiddels niet echt koud maar het is winter dus dat zul je hier voorlopig nog niet kunnen. liefs Marieke