Lima - chinatown & kookles

15 september 2015 - Lima, Peru

Maandag was een dagje waarop ik vrij weinig heb uitgevoerd. Ik ben heerlijk in bed blijven liggen tot 10u('uitslapen'), vervolgens twee Nederlandse meisjes ontmoet die 's ochtends aangekomen waren. Na even gebabbeld te hebben zijn zij de gratis tour gaan doen, ik had die al gedaan dus ik ben naar Chinatown gegaan. Eerste impressie: heel druk! Ik, als naïeve Nederlander, loop met m'n rugzak op mijn rug, zoals het hoort. Al snel kwam er een vrouw naar me toe die ik niet had gezien, ze tikt me op m'n rug, ik draai om en ze verteld me heel vriendelijk dat ik mijn rugzak beter op mijn buik kan dragen. De tip opgevolgd liep ik verder. Overal waar je keek waren geïmproviseerde winkeltjes, op kleedjes, tafels en kleine standjes. Je houdt het niet voor mogelijk wat ze allemaal verkochten: slotjes, boksbeugels, lampen, gootstenen, kralen, nepgeld(ja echt!) en natuurlijk heel veel eten. Na een ruime twee uur gelopen de hebben kreeg ik wel honger. Dus ik haal bij een of ander straatkraampje anticucho y pancita, geen idee wat het was. De anticucho was erg lekker, de pancita wat minder. Vervolgens ben ik terug gegaan naar het hostel. Waar ik een Amerikaan ontmoet uit Missouri (ik sprak het uit als misery) die me vertelde dat anticucho koeienhart was en pancita koeienmaag. Bijzonder dus. De volgende dag heb ik kookles gehad van de chefkok van het hostel. We gingen ceviche maken. Daarvoor heb je verse ingrediënten nodig, dus vertrokken we met een man of acht naar een lokale markt op slechts 5 minuutjes lopen. Het was zo'n typische markt die je in Nederland nooit zal zien. De medewerkers van de keuringsdienst van waarde sterven liever dan deze markt binnen te lopen. Het is een kleurrijke markt met veel soorten fruit, vis, vlees en gevogelte. Zoals ik zei is de hygiëne ver te zoeken. Voor ceviche heb je verse witvis nodig met een stevige structuur. Deze vis lag in een schaal en de eigenares van het kraampje deed geen enkele moeite om het te koelen, bijvoorbeeld met ijs, zoals je in Nederland vaak ziet. De chef bestelde twee soorten vis, de namen heb ik niet onthouden, die werden ter plekke gefileerd. Bij een groentestandje kocht hij ongeveer 20 limoenen, 3 chili pepers, 6 rode uien, 1 kropsla en 6 zoete aardappels. Klaar, nu naar de keuken in het hostel. Hier gaan we met z'n allen aan de slag, aardappels schillen, limoenen persen, al het simpele werk mochten wij doen. Toen alle voorbereidingen waren getroffen ging de chef aan het werk. Wij keken met bewondering toe naar zijn snijkunsten. Na ongeveer een kwartiertje zaten we met z'n allen aan tafel. Vanavond ga ik vroeg naar bed want morgen verlaat ik Lima en ga ik naar Paracas op ongeveer drie uur rijden ten zuiden van Lima. De bus vertrekt al om 06:00 dus een beetje uitgeslapen zijn is wel fijn.

Ceviche:

witvis (met stevige structuur) marineren in het limoensap met flink wat (grof) zeezout en peper (5-10 minuutjes). Kook ondertussen de zoete aardappel (in schijven) in sinaasappelsap met flink wat suiker. Voeg na 10 minuutjes de chilipeper en koriander toe aan de marinade. De uien mogen als laatst worden toegevoegd. Presenteer het geheel op enkele blaadjes sla met wat zoete aardappels ernaast.

1. Joep T:
    17 september 2015
    Lekker, ga ik ook eens maken! Verder zijn je verhalen erg leuk om te lezen!
  2. John:
    19 september 2015
    Mmmm, mag je klaarmaken als je weer thuis bent!