Lima - Mistura (food festival)

13 september 2015 - Lima, Peru

Gistermiddag ben ik ingechecked in het 'backpackershostel 1900'. Een, in het centrum gelegen, hostel waar het personeel en de gasten Engels spreken. Zeer fijn na enkele zeer moeizame gesprekken. Ik heb vervolgens met twee canadezen samen een gratis tour door Lima gehad (georganisseerd door het hostel). Onze gids, Cristian, had nog wel wat moeite met Engels waardoor het soms niet helemaal duidelijk was wat hij bedoelde. Anyway, hij heeft ons de belangrijkste plekken in het centrum van Lima laten  zien. Tegen het eind van de tour gaf hij nog de tip om een trip te boeken naar San Cristobal, dit hebben we uiteindelijk de volgende morgen gedaan. Na de tour heeft Cristian ons getrakteerd op, hoe kan het ook anders, 'Pisco Sour'. Nu heb ik gekeken hoe het gemaakt wordt: Pisco(sterke drank op basis van druiven), limoensap, siroop, eiwit en twee niet nader te noemen ingrediënten, dit samen in een cocktailbeker en schudden maar. 'S avonds heb ik nog een paar biertjes gedronken en ben ik redelijk op tijd naar bed gegaan. De volgende ochtend werd ik wakker rond een uurtje of 6, nog steeds een beetje last van de jetlag denk ik. Na een simpel ontbijt in het hostel heb ik samen met Cole en Martha (de twee canadezen) en Tristan (Amerikaan uit Oregon) de tour naar San Cristobal gedaan. Voor slechts 5 soles(+/- €1,50) kreeg je een busrit naar de hoogste berg van Lima van ongeveer een half uur. De bustrip was op zichzelf al een hele ervaring. De bus vertrok met ongeveer 15 mensen, waaronder de chauffeur en een Spaanstalige gids. Deze gids is geen moment stil geweest in het half uur dat de busrit duurde. Helaas kon ik maar enkele dingen verstaan en is het meeste aan me voorbij gegaan. Eenmaal het centrum uit, reden we door de, wat ik dacht, buitenwijken van Lima. Ze lijken erg veel op de favela's in Rio de Janeiro. De superstijle, half verharde, smalle weggetjes naar boven waren indrukwekkend om te zien. Eenmaal boven was het zeer mistig en konden we eigenlijk weinig zien. Behalve dat wat ik dacht dat de buitenwijken waren eigenlijk nog redelijk centraal lagen. Boven op de berg kwam ik erachter dat Lima ongeveer 5x zo groot was als ik dacht! Het is een enorme stad. Het uitzicht viel dus redelijk tegen vanwege de mist, maar misschien ga ik nog eens terug op een heldere dag. Wat wel erg leuk was: een bus met schoolkinderen en leraren. Na een kort gesprekje met een van de kinderen moest ik met alle kinderen een voor een op de foto, daarna waren de leraren aan de beurt. Na een fotosessie van ongeveer 20 foto's vertrok onze bus weer, ik heb ze vriendelijk gedag gezegd en we vertrokken. Eenmaal terug in het historische centrum hebben we een andere bus gepakt en zijn we vertrokken naar Mistura, een food festival aan de kust. Dit was denk ik het slechtst georganiseerde festival waar ik ooit ben geweest. Na een half uur in de rij moeten staan voor de shuttlebus naar het festival hebben we een half uur in de rij gestaan voor tickets. Dan ben je er nog niet, weer een half uur in de rij, nu voor munten. Eindelijk we zijn binnen, wat blijkt, er zijn (naar mijn mening) veel te veel tickets verkocht. Elke foodstand (in totaal wel 50) heeft een rij oplopend van 10 tot 30 minuten. Na een kleine rij uitgezocht te hebben neem ik soep met pasta (rare combo, I know). Natuurlijk is er geen zitplek om het op te eten, dus dan maar staand. Het was zacht gezegd ranzig. Een aardappel soep met niet gare pasta, not my thing. Dan maar bier drinken en mensen kijken. Helemaal achteraan het festivalterrein was een klein caravannetje wat hamburgers verkocht, die moest ik natuurlijk proberen. Het was verassend goed, een spicey burger met zoete ui, kaas en spek voor 12 soles(+/-€3). Het festival draaide om eten maar er was ook muziek en er werd ook gedanst. Al met al was het een leuke dag, ik had iets meer van het festival verwacht maar dat ligt waarschijnlijk aan mij. Vanavond is het voor de tweede keer tijd voor 'Ceviche', alleen nu in het hostel dus weet ik zeker dat ik niet word afgezet.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Juan:
    14 september 2015
    Leuk om je verhalen te lezen. Je hebt al veel dingen gezien. Leuk die bus met schoolkinderen! Veel plezier en succes!
  2. Juan:
  3. John:
    Haha leuk, grote blonde jongen met 20 Peruaanse kids op de foto
    Heb je zelf geen foto?
    Jammer van de mist, met mooi weer gewoon nog een keer, versta je misschien de gids ook...
    Smakelijk eten vanavond
  4. Joost:
    15 september 2015
    Zeg maar hallo tegen de diarree!
  5. Sofie:
    17 september 2015
    Ik zal wel een dansje doen op Supremacy volgend weekend. Haha!