Lima - dag 1

12 september 2015 - Lima, Peru

Met een nacht van 21:00-05:00(lokale tijd) kan je toch wel spreken van een soort jetlag. Vervolgens moest ik blijven liggen want pas vanaf 07:30 werd het ontbijt geserveerd: broodjes met kaas/ham/jam, fruit, scrambled egg, coca thee en een heerlijke meloensmoothie. In de tijd dat ik in bed lag heb ik bijna alleen maar gedroomd over eten, het was dan ook al 15u geleden sinds mijn laatste "vliegtuigmaaltijd" (een broodje en een bakje wat tiramisu werd genoemd). Na het zeer welkome ontbijt ben ik de stad gaan verkennen. Eerst een kleine twee uur rondgelopen door Miraflores, de wijk waar ik verblijf, en vervolgens naar het centrum van Lima. Na een uur of wat gewandeld te hebben word ik aangesproken door een zeer vriendelijke man die me vraagt waar ik vandaan kom. Na een kort gesprekje vraagt de man of ik al geluncht heb, dat had ik nog niet dus hij zegt me dat we 'Ceviche' moeten gaan eten, het nationale gerecht van peru(rauwe vis met citroen, ui en chili pepers). Daar hoorde ook nog 'Pisco Sour' bij, een lokale cocktail. Toen het op tafel kwam schrok ik een beetje, we kregen een bord met z'n tweeën en twee enorme pullen met de cocktail. Het was pas 13:00 en na een half uurtje hadden we het op, ik kon niet meer zeggen dat ik nuchter was. En nu komt het, het betalen. De 'vriendelijke' man had zelf geen geld, dus kwam het ineens op mij aan. 300 soles omgerekend zo'n 80€ moest ik betalen! Ik had maar 170 soles, dus werd me in heel gebrekkig engels uitgelegd dat ik het resterende bedrag moest gaan pinnen. Ik ben heel netjes meegelopen naar de ATM en heb vervolgens daar verteld dat ik geen 100$ ga betalen voor dat eten. Ik was op dat moment alleen nog met de vrouw van het eettentje, die stond erop dat ik m'n paspoort zou geven. Dat heb ik gelukkig niet gedaan en ben vervolgens weggelopen met de woorden 'no sé, no sé', 'ik weet het niet,  ik weet het niet'. Gelukkig kwam ze niet achter me aan. Maar een dag in Peru en ik heb het voor elkaar gekregen om afgezet te worden. Na die, ik denk bijna een liter, cocktail heb ik besloten even terug te gaan naar het B&B en even een dutje te doen. Om vervolgens rond 18:00 weer naar het centrum te vertrekken, domme keuze. De spits in de randstad lijkt druk, ik weet nu wat echt druk is. Na een half uur en zo'n 15 bussen verder sta ik vooraan in de rij. Eindelijk aan de beurt, begint de volgende elende. De busrit zelf. Daar waar ze in japan mensen hebben die je naar binnen proppen moet je dat in lima zelf doen. En het is geen pretje. Maar gelukkig na 10 minuutjes kom ik aan op m'n bestemming: Parque de la Reserva. Een van de mooiste parken die ik ooit heb gezien, met meer dan 10 stuk voor stuk prachtige fonteinen. Het staat zelfs in het guiness book of world records met een fontein van 80m hoog! Zeer de moeite waard! Toen ik vervolgens terug naar het B&B ging rond half 9 ging ik een hapje eten. Wat bleek ik was een van de eerste, normaal wordt hier van 10-12 's avonds gegeten. Na het eten heb ik nog een 'Machu Picchu' gedronken, nog een lokale cocktail met munt, sinaasappel en grenadine. De volgende morgen ben ik uitgechecked bij het B&B en op zoek gegaan naar een hostel.

1. Oma:
    12 september 2015
    Lieve Tom,
    Fijn dat je ons zo goed op de hoogte houdt. Ik vind dat je erg goed schrijft. Succes met alles.
    Dikke kus Oma
  2. Fransje:
    13 september 2015
    Mooie kennismaking met Lima. Heb je vast van mij die goedgelovigheid. Nou ja dat is vast eens maar nooit weer. Goed opgelost in ieder geval en dan de troost van klaterend water en mooi groen. Ben benieuwd naar je volgende verhaal. Liefs en dikke kus Fransje.
  3. Guus:
    13 september 2015
    Hoi Tom, heel leuk om je verhalen te lezen zodat we op de hoogte blijven. Succes en ik lees dat je de problemen goed oplost. Heel veel lieve groetjes Guus.
  4. John:
    13 september 2015
    mooi geschreven Tom, volhouden!
    Fijn voor ons, fijn voor jezelf na afloop!
  5. Marieke:
    13 september 2015
    Lieve Tom, leuk om je verslagen te lezen. Zie het zo voor me. Nu is alles nog nieuw maar over een tijdje stap jij als een Peruaan de bus in. een dikke kus
  6. Hans:
    14 september 2015
    Hi Tom,

lachen met dat etentje. Gisteren 3 op reis gezien, in Lima!

Dat wordt zeker genieten daar.
    Veel plezier!
    Groet,
    Hans
  7. Hub:
    17 oktober 2015
    3 op reis laat jouw verhaal zien Tom.
    Lekker eten, het uitzicht over Lima, het mooie Lima, pisco sour en het eten is er goed en goedkoop. Tja dat je er dan teveel voor moet betalen is natuurlijk een goede les. Stond de vorige week hier nog in de krant. Een van de meest bekende trucs om opgelicht te worden. Ergens meegelokt om te eten of drinken en dan veel te duur. Maar als het goed is heb je nog een boek met eigen trucs die je uit kunt halen. Of heb je dat thuis gelaten?